Logbog - Vandrende pinde

 


Hej fra naturtosserne. 

I forbindelse med studiet skal vi have et dyrehold, hvor vi efter ejet valg, vælger nogle dyr vi gerne vil have fokus på og passe. Vi har valgt vandrende pinde, da det er et dyr vi ikke selv kender så godt til, og derfor gerne vil lære at kende nærmere. 

Dette blogindlæg vil vi bruge til at føre logbog over vores vandrende pinde og vil derfor løbende opdatere herinde. 

Vi håber i vil følge med i projektet :). 


7 januar 2022: 

Idag har vi gjort terrariet klar til de vandrende pinde. Vi har puttet sand i bunden, derefter har vi puttet store grene, efeu og brombærblade deri. Til sidst har vi puttet en skål med vand deri, så de også kan få noget at drikke. 

Da terrariet var lavet, kørte vi hjem til en Rikke kender, som har vandrende pinde. Hun ville nemlig gerne give os nogle stykker. Vi fik omkring 8-10 vandrende pinde. Da vi havde hentet de vandrende pinde, kørte Laura hen på skolen med dem, det er nemlig der de skal bo. De fik noget vand. Nogle af de vandrende pinde er ret små, og nogle af dem kan derfor godt komme ud af terrariet. Vi havde dog ikke fået købt noget til at lægge over terrariet så de ikke kan komme ud. Derfor fandt vi på en midlertidig løsning. På mandag når vi kommer i skole igen, skal vi derfor se om vi kan finde en lidt bedre løsning, så vi ikke går hen og mister dem.



 

Mandag d. 10 januar 2022: 

Vi var henne på studiet for at tjekke til de vandrende pinde. Vi var lidt spændte på om nogle af de vandrende pinde havde fundet vej ud af terrariet, og om vores midlertidige løsning holdte. Det gjorde den heldigvis, og det så ikke ud til at der var nogle der var stukket af. Vi havde købt et andet `myggenet´ som var stort nok til at dække hele låget i terrariet. Det fik vi sat over, og nu er det mere sikret. 

Vi sprøjtede lidt vand ned i terrariet og kiggede om de havde nok mad, det havde de heldigvis. 



Onsdag d. 12. januar 2022

Vi er i dag på studiet hele dagen og startede lige med at tjekke op på vores vandrende pinde. Og vi opdagede, at de allerede var vokset siden, vi havde hentet dem i fredags. Og Rikke tog i dag en af dem ud for at holde en, og se hvordan den bevægede sig, når den er ude fra terrariet, det var helt spændende. 



Lørdag d. 5. februar: 

Da vi var henne for at vande og give vores vandrende pinde mad, opdagede vi at vores vandrende pinde havde haft hamskifte. Vi blev alle sammen meget glade, fordi det endelig skete. 


Torsdag d. 24 februar: 

Idag har vi været på studiet hele dagen. Vi har bl.a. ordnet de vandrende pindes terrarie, ved at placere grenene anderledes, og lægge nye blade derind. Imens vi gjorde dette, fandt vi endnu et hamskifte. 

Da vi skulle have de vandrende pinde ud af terrariet, lå vi rigtig mærke til hvor gode de var til at camouflere sig. Nogle af dem kunne vi snart ikke få øje på, fordi de gemte sig så godt og lignede grenene. 

Da vi alligevel havde de vandrende pinde ude, ville vi prøve at måle dem, for at se hvor store de var nu. Så kan vi nemlig måle igen om nogle uger, for at se om de er vokset yderligere. De vandrende pinde som vi målte var henholdsvis 6 cm, 4 cm og 5 cm.  





Torsdag d. 3 marts: 
Idag har vi haft endnu et hamskifte, og denne gang var det faktisk ret stort. Nu håber vi bare på, at vi snart finder nogle æg i bunden af terrariet. Så vi kan få nogle flere vandrende pinde. 



I vores dyrehold kommer vi også ind på naturdannelsens 5 elementer:

Det materielle
  • Dette punkt indgår også i de andre elementer

Det erfaringsbaserede
  • I vores dyrehold har vi gjort brug af det erfaringsbaserede element, i form af at vi både har holdt de vandrende pinde og været i interaktion med dem. Derudover så har vi også været ude i skoven og vores haver, for at finde efeu og brombærblade til vores vandrende pinde. Her har vi haft en kropslig interaktion med naturen.

Det kognitive
  • I vores dyrehold med de vandrende pinde har vi undersøgt og lært hvordan de lever ude i naturen og hvordan vi skulle indrette deres hjem i terrariet med sand, pinde, blade og vand. Vi undersøgte hvad deres fode var, hvor meget vand de skulle have både i en skål og have sprøjtet på sig i terrariet for at de var i et mere fugtigt miljø, som de trives bedst i. Vi har lært meget om vandrende pinde, da vi søgte viden om dem, så som: at den længste vandrende pind var 56,7 cm, at de stadig kan leve efter at have knækket et ben af og gro et nyt ud.

Det følelsesmæssige
  • Vi har i gruppen haft det lidt forskellig omkring vores vandrende pinde, i forhold til hvordan man havde det med de kom tæt på eller det med at røre dem men det har endt med at vi alle passer lidt på dem. Vi husker alle at de skal hav vand og mad.

Det filosofiske
  • Vi ved, at en vandrende pind godt kan leve selvom den mister et ben. I det filosofiske element, har vi derfor undret os over om den også vil leve hvis man knækker kroppen på den. Hertil har vi snakket omkring, om det er etisk korrekt at prøve dette. 
  • Derudover så giver det også anledning til at snakke omkring, om det er etisk korrekt at lukke de vandrende pinde inde i et terrarie, da de ikke er vant til at leve i et kunstigt miljø.
  • Til sidst, har vi snakke omkring om det er etisk korrekt at fjerne æggene som de vandrende pinde ligger i sandet. Fordi man jo faktisk slår kommende dyreliv ihjel.
Kilde: Hartmeyer, R & Præstholm, S. (2021). Børns naturdannelse. Naturen i barnet, barnet i naturen. Friluftsrådet. https://friluftsraadet.dk/sites/friluftsraadet.dk/files/media/document/B%C3%B8rns_Naturdannelse_final_rapport__web_2021.pdf


Kommentarer

  1. Hejsa - fint med en logbog hvor I forholder jer til pasning mm. Har I overvejet at lægge mærke til hvor meget de spiser? Om det både er efeu og brombær - har I planer om at introducere andre føde emner? Hvor mange vandrende pinde har I - hvor store er de? Har I planer om at holde øje med om de vokser og om de formerer sig (om de bliver flere)?

    SvarSlet

Send en kommentar