K4 aktivitet: Dyrkning af østershatte i kaffegrums



Hej fra naturtosserne. 

I forbindelse med vores biotop, hvor vi har haft en del fokus på forskellige svampe ude i naturen, så vil vi nu prøve at dyrke vores egne svampe. Vi vil prøve at dyrke østershatte i kaffegrums, og hvis dette lykkedes, vil vi efterfølgende lave mad med svampene. 

I dette blogindlæg vil vi opdatere løbende, alt efter hvad der sker i forsøget. Sådan så i, her på bloggen også kan følge med. 


19 december: Opstart på forsøget 

  • Jeg startede med at finde en spand som er godkendt til fødevarer. Den spand vi vil bruge, kan der være 3 liter i. 
  • Derefter så lavede jeg to huller i toppen af spanden og 3 på siden af spanden (ca 1-2 cm i diameter). 
  • Så gjorde jeg spanden ren med kogende vand, sådan så der ikke er nogle bakterier. 
  • Derefter satte jeg malertape over hullerne, for at beskytte mod kontaminering/andre svampe. 
  • Så hældte jeg myceliet i spanden og tilførte 8 spsk kaffegrums. Derefter satte jeg låget på og rystede spanden så det hele blev godt blandet. 
  • Til sidst stillede jeg spanden i et hjørne i lejligheden, da det skal have stuetemperatur og ikke må få direkte sol.
  • Nu er det bare at vente til myceliet har taget fat og der skal et lag kaffegrums mere på. 


21 december: Hæld mere kaffegrums på
  • Der er gået to dage, og nu er myceliet kommet ovenpå kaffegrumsen. 
  • Derfor har jeg tilføjet endnu et lag kaffegrums. 
  • Dette skal jeg gøre, indtil spanden er helt fuld.


7 februar: Spanden er nu fuld

Der er ca. gået 1, 5 måned, og nu er spanden (endelig) fuld. Nu går processen med at dyrke østershatte for alvor igang. Vi krydser fingre for at der snart kommer nogle svampe, og at de snart bryder ud af hullerne. Det er i hvert fald rigtig spændende at følge med i. 




Kommentarer

  1. Det ser fint ud med dine østershatte - jeg synes det er en sjov proces at følge med i svampenes udvikling. Jeg bøvlede en smule med at mine svampe (altså selve hatten) tørrede hurtigt ud, nå den sad på siden af spanden... Jeg skal vist i gang igen ;-)

    SvarSlet

Send en kommentar