K4 aktivitet (Rikke) - hjemmelavet fuglefoder til naturens fugle

 Hejsa :-) 

Jeg har været i gang med at lave hjemmelavet fuglekugler til skovens fugle i Soldaterskoven. I vinterhalvåret kan vejret og frosten gøre det sværere for fuglene at finde føde, - derfor valgte jeg at lave denne aktivitet, som sagtens også ville kunne laves i praksis med en børnegruppe.

Opskrift: 

500 g. svinefedt
250 g. vildtfuglefoder
80 g. havregryn.
70 g. solsikkekerner

Fremgangsmåde: 

Før jeg begyndte processen med at lave fuglekugler, skulle jeg have indkøbt nogle ting dertil. Jeg skulle købe svinefedt, foder til vildtfugle, havregryn, solsikkekerner, kraftig snor og hvide plastik kopper. 

Inden man starter er det en god ide at have skaffet en eller flere pinde, som har en god tykkelse. Knæk, derefter flere stykker af pinden ca, 3 cm. pr. stk., og placerer en i hver bund af en hvid plastikkop. Når man har knækket det antal stykker af pinde man skal bruge, binder man sit snor om midten af pinden, og lægger den i bunden af koppen igen.




1. Start med at opvarme svinefedtet ved en mellem temperatur, og fortsæt indtil fedtet er helt smeltet.

2. Imens fedtet smelter i gryden, kan man blande sit forskellige foder, kerner og korn sammen i en skål. 

3. Når fedtet er flydende, blandes det godt sammen med fodret. 

4. Tag et par skefulde af blandingen over ad gangen i hver kop, og fyld dem ca. 2-3 cm fra kanten. 

5. Når alle kopper er fyldt, stil kopperne et koldt sted i 1- 2 timer, gerne mere også. Jeg stillede mine i køleskabet i et døgns tid. 

6. Når svinefedt har sat og blevet hårdt, klippes kopperne i stykker, og man kan tage fuglekugler med og hænge dem op i naturen. - Jeg fik lavet 9 fuglekugler, nogen med snor og andre uden.


Efter fuglekuglerne var færdig, tog jeg ud i Soldaterskoven i Tønder, i nærheden af hvor vores biotop lå. 
Jeg fik hængt nogle af dem op i træerne, og andre blev placeret på jorden i nærheden af begge vildtkameraer. Jeg fik sat to vildtkamera op, og den ene blev placeret på samme sted som sidst. Og det andet blev placeret i retningen af, hvor et rådyr kiggede frem ved træ sidste gang. Jeg opdagede pludselig, at der var nogle tydelig dyrespor fra et rådyr ift. hvor det stod sidste gang. Derfor er vildtkameraet placeret i retningen af hvor de fundne dyrespor er. 
Om en uges tid bliver det spændende at se, om vi skulle have haft nogle dyr forbi kameraerne. 

Hilsen Naturtosserne ;-)





Kommentarer