Dyreholdsopgave A



 

Opgave A:

Mange børn er i forvejen bekendt med bier, bænkebiddere, regnorme, eddderkop og mariehøns, som er nogle af de hvirvelløse dyr, man typisk har mødt i børnehaven eller  i skoven.  

Vi har valgt at arbejde med vandrende pinde, som er et hvirvelløst dyr, som tilhører kategorien leddyr. Vi vil med de vandrende pinde sætte dem i et terrarie med diverse planter og grene, som børnene vil være med til at finde ud i naturen. 


Mål for dyreholdet

Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese? Inddrag den læste litteratur.

1 - 2. Vælg en bruger/borgergruppe. Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte?

  • Vi har valgt at arbejde med børn i alderen 5-6 år (førskolebørn). 
  • Vores mål med dyreholdet er at vække børnenes nysgerrighed, men også at børnene får et kendskab til et hvirvelløst dyr de måske ikke kender og på den måde får udvidet deres viden omkring de hvirvelløse dyr. 
  • Med fokus på læreplanstemaet `Natur, udeliv og science´ som også er en af vores mål, som også bliver beskrevet i dagtilbudsloven herunder den styrkede pædagogiske læreplan; (...) at alle børn får konkrete erfaringer med naturen, som udvikler deres nysgerrighed og lyst til at udforske naturen, og at (...) give børnene en begyndende forståelse for betydningen af en bæredygtig udvikling (§11, stk.1, dagtilbudsloven). Dertil kan dyreholdet også være med til at understøtte, at alle børn aktivt observerer og undersøger naturfænomener i deres omverden, så børnene får erfaringer med at genkende og udtrykke sig om årsag, virkning og sammenhænge, herunder en begyndende matematisk opmærksomhed (§11, stk.2, dagtilbudsloven)


3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder? 

  • Vi vil placere dyreterrariet/dyreholdet inde på den stue som børnene er tilknyttet. Det vil komme til at stå i børnehøjde/nåhøjde, sådan så børnene altid har mulighed for at komme til det, og kunne observere dyrene indeni.  Vi vil placere det på et lille bord, sådan så der er mulighed for at mange børn kan være der samtidig og observere sammen, og snakke om vandrende pindene. 


4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde?

  • Anatomien af en vandrende pind - mund, ben, øjne, følehorn, æg, camouflage 

  • Fodring af de vandrende pinde - hvilke planter de bedst kan lide at spise

  • Hvor meget vand skal de vandrende pinde have? (sprøjtes i hele terrariet)

  • Motoriske udfoldelser 


I arbejdet med dyreholdet er det også vigtigt at børnene får styrket og udviklet deres naturfaglige kompetencer, som nedenfor vil blive beskrevet ( Ejbye - Ernst & Stokholm, 2015, s. 183): 

Observere - Hvordan lever og bor de både i terrariet og ude i naturen (varme lande i verden) 

Undersøge - Hvordan lever de og hvad spiser de? 

Drage konklusioner - Er der forskel på at have dem boende i terrarie og at observere dem i deres naturlige levested? 

Kommunikere - børnene styrker og udvikler deres naturfaglige viden, som de kan bruge sammen med hinanden

Stille spørgsmål - til indretning af terrariet, mad, familie, dyrets alder og andet som vækker børnenes interesse. 

Opstille hypoteser - Få børnene til at reflektere over hvad der må ville ske, hvis man flyttede de vandrende pinde udenfor vs. at lade dem bo i terrariet. Vil der ske noget med udseendet?  

Forudsige - Kan vi forudsige hvad der mon ville ske, hvis vi flyttede dyrene udenfor i nogle dage ift. hvis dyrene forbliver inden for?

Klassificere - Hvor mange arter af vandrende pinde findes der, hvor lever de, og findes de i Danmark? 


5. Hvilke tegn på læring, vil I kigge efter?

  • At de lære at bruge det matematiske sprog (matematisk opmærksomhed). 

  • Vi vil kigge på de forskellige vidensformer (Ejbye - Ernst, 2015, s. 59), og hvilke børnene bruger igennem dyreholdet. 

  • Børnenes sanseoplevelser med dyr, og om de tør at røre dyret (Er dyr til børn tekst, s. 30) 

  • Børnenes ansvarlighed overfor dyr og lære at nogle dyr er mere skrøbelige end andre (Er dyr til børn tekst, s. 30). 

  • At børnene kan identificere dyret (Er dyr til børn tekst, s. 30).

  • At udvide børnenes kendskab til hvirvelløse dyr

Kommentarer

  1. Hejsa - meget fint indlæg, det bliver spændende at følge jeres dyrehold :-D
    Et andet relevant naturfagligt begreb I kunne inddrage ( som vi også snakkede om i undervisningen ) er camouflage.
    Overvej om arbejdet med at forudsige også kunne tage afsæt i
    a. hvad mon de vandrende pinde spiser? (der skal selvfølgelig altid være det rigtige foder tilgængeligt)
    b. hvor hurtigt kan de vandrende pinde kravle / hvor lang bevæger de sig i løbet af dagen?
    c. kan de kravle på af skrå grene / hvor stejlt kan grenene være / hvilke overflader kan de kravle på? osv. Min pointe er at de er væsentligt at forudsigelserne kan undersøges - mon ikke det vil være problematisk at stille dyrene udenfor og se om de overlever ;-)
    I ville også kunne arbejde med klassificering i forhold til at indsamle foderplanter uden (hvordan ser bladene ud), andre dyr der camouflerer sig mv.
    Vh Ida

    SvarSlet

Send en kommentar