Mandag, den 24 Januar var vi henne og besøge gram museum og lergrav. Først fik vi en rundvisning af Asbjørn. Han fortalte meget om, hvad han gør når han skal lave rundvisning for forskellige målgrupper. Han var god til at forklare os tingene og vi fik et indblik i hvordan det foregik. Derudover lærte vi også hvad fossiler var, og hvor de kunne findes. Hele klassen fik også en opgave, hvor vi skulle kategorisere forskellige døde dyr.
Da rundvisningen var slut, skulle vi ud i lergraven. Vi skulle have en skovl, en kasse og en skruetrækker med derned. Derudover så skulle vi have gummistøvler eller waders på, da der var rigtig smadret dernede.
Nede i lergraven måtte vi på egen hånd, gå rundt og grave og prøve at se om vi kunne finde nogle fossiler, knogler, snegle og andre ting. I vores gruppe, fandt vi rigtig mange muslinger, flint og konkylier.
På musset og i lergraven gjorde vi rigtig meget brug af den kataloge viden idet, vi både stod og kiggede og snakkede om fossilerne (hvalen) i museet, men også kiggede, undersøgte og kommunikere sammen da vi var nede i lergraven - især omkring de forskellige ting vi fandt (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 59-62).
Vi gjorde også brug af den dialogiske viden, idet vi spurgte Asbjørn når vi havde fundet noget, og han forklarede os så hvad det var og hvad det hed (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 59-62).
Den kropslige viden gjorde vi også brug af, da vi var i lergraven, hvor vi skulle grave, bøje os og bruge følesansen til at kigge efter fossiler (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 59-62).
Imens vi var der, var der også en medarbejder som fandt en fossil (en tand fra en haj). Dette gjorde at man blev ret bidt af det, og vi ville også gerne selv finde det.
Det var en spændende dag, og en rigtig god aktivitet som kunne laves med en børnegruppe.
Naturhilsner
- Naturtosserne :)
Litteratur:
- Ejbye-Ernst, N & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv - uderummet i pædagogisk praksis. Hans Reitzel.
Kommentarer
Send en kommentar