Praksisafprøvninger på Fjordskolen (Naturfestival)

Hej fra naturtosserne. 

Den 26. januar var vi til naturfestival nede på Fjordskolen i Kruså. Dagen tog udgangspunkt i de enkelte studiegruppers dyrehold herunder var vores som nævnt tidligere “Vandrende pinde”. Naturfestivalen forløb på den måde at de tilmeldte klasser kunne deltage i to forskellige værksteder i det afsatte tidsrum for dagen. 

I vores første aktivitet har vi taget udgangspunkt i vores dyrehold. Her snakkede, undersøgte og observerede vi de vandrende pinde sammen med eleverne. Derudover så lavede vi også vores egne vandrende pinde og tegnede dem. Igennem denne aktivitet ville eleverne få et større kendskab til hvad en vandrende pind er og hvordan den ser ud m.m. 

I vores anden aktivitet har vi haft fokus på science, dog stadig med inddragelse af vores vandrende pinde. Her har vi haft fokus på en mere fysisk aktivitet, for at børnene ikke skulle sidde og koncentrere sig så meget. Da de vandrende pinde er enormt gode til at camouflere sig, har vi haft fokus på dette. Vi har derfor lavet camouflagebingo, hvor vi havde gemt nogle ting ude i naturen på et afgrænset område. Disse ting skulle eleverne herefter prøve at se om de kunne finde. Da eleverne havde fundet tingene, snakkede vi med dem om hvilke der camouflerede sig og hvilke der ikke gjorde.

                                   



Første runde af festivalen: 

I vores første runde fik vi besøg af en 0.klasse, hertil tre elever ( 2 drenge og 1 pige), 1 lærer og 2 pædagoger. Her var nogle elever mere begejstret for dyrene end andre. To af børnene fik tegnet deres vandrende pind, og ville ikke prøve at lave deres egen vandrende pind. Mens en anden elev kun ville kigge og undersøge en vandrende pind nærmere i en stereolup. Det var dog en smule udfordrende at skulle holde fokus på netop de tre aktiviteter for af dem. Dog var deres lærer og pædagoger gode til at sørge for de holdte fokus på aktiviteten. Inden vi gik videre til næste del af aktiviteten, havde en af børnene tegnet en tegning af “Rikke og hendes voksne venner”. 


Anden runde af festivalen: 

I vores anden runde fik vi besøg af tre elever (tre piger), en lærer og en pædagog. Eleverne var lidt generte i starten, men det ændrede sig hurtigt.  Derudover så havde den ene elev næsten ikke noget sprog, så man skulle være meget tydelig og sige korte sætninger. Derudover skulle vi også gøre meget brug af vores kropssprog ved denne elev. En af eleverne fik også rykket sine grænser (NUZO, Andersen, 2004), i form af at hun i starten ikke turde at røre de vandrende pinde. Men til sidst kravlede den faktisk i hendes hånd. Pigerne var meget interesserede i de vandrende pinde og ville også gerne prøve at lave deres egen og tegne dem. De videreudviklede dem dog lidt, da nogle af dem fik 10 ben osv, men på den måde kreerede de deres helt egen. Eleverne var meget begejstrede over, at de måtte få de ting med hjem som de havde lavet. Da vi skulle lave camouflagebingo, sammenlignede den ene elev også camouflage med hendes fars tøj, da han er jæger. Helt til sidst kunne vi dog godt mærke, at det var svært for især den ene elev at holde fokus. 


Igennem vores aktiviteter har vi haft fokus på de videnskabelige kompetencer: (Østergaard, 2015,  s.183)

Observere og undersøge: Ved at vi sammen med børnene har sat os ned og både kigget i dåselupper, men også stereolupper og observeret og undersøgt de vandrende pinde. Vi har gået foran børnene idet det var lidt grænseoverskridende for nogle af dem. Derefter har vi trukket os lidt, men altid været ved siden af børnene. Vi har snakket med børnene om hvad de kunne se og hvordan de så ud. 

Kommunikere: Vi har kommunikeret med børnene igennem det hele, både i form af at snakke omkring dyrene, men også da de skulle lave deres egne. 

Forudsige: Da vi har spurgt ind til hvad børnene tror der vil ske hvis vi sætter de vandrende pinde udenfor. 

Stille spørgsmål: Vi har lagt meget vægt på at stille åbne spørgsmål til børnene. Feks `Hvad tror i de vandrende pinde spiser?´og `hvor tror i de kommer fra?´. 

Klassificere: Vi har klassificeret ved vores camouflagebingo idet vi spurgte børnene omkring hvilke der camouflerede sig og hvilke der ikke gjorde. Derudover har vi også klassificeret ift hvilke dyr der ligner den. 

Bruge udstyr og redskaber: Bingopladen, de materialer de har haft til rådighed til for at lave deres egen vandrende pind. Lupper, papir og tuscher. 

Konstruere: Børnene har haft mulighed for at bygge deres egen vandrende pind. 

Naturhilsner

- Naturtosserne :)




Litteratur: 
  • Andersen, Flemming. (2004). Relationen, det fælles tredje og det personlige narrativ. I: Ritchie, T. (red.) Relationer i teori og praksis. Perspektiver på pædagogisk tænkning, (s. 30-48 af 237). 1. udg. Billes & Baltzer.
  • Østergaard, L.D. (2015). Naturvidenskabelige kompetencer. I: N. Ejbye- Ernst & D. Stokholm (Red)  Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis (s. 182- 212). Hans Reitzels Forlag


Kommentarer