Hej fra os :).
Idag, den 17. Januar 2022 har vi haft `vildt´-dag, hvor vi skulle flå, tilberede og spise en fasan.
Vi startede med at få udleveret en fasan på en fotobakke, og så snakkede vi om de ting vi kunne se på fasanen og de ting vi i forvejen vidste. Her gjorde vi brug af den kataloge viden, idet vi undersøgte fasanen, og snakkede om hvordan den så ud, hvilke fjer den havde osv. (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 59-62).
Så skulle vi igang med at flå/ partere fasanen. Vi blev udfordret en del, men Rikke var modig og valgte at gå i krig med fasanen. Imens havde Laura video guiden på telefonen og Louise tog billeder. Vi synes det var lidt svært at flå den, især fordi vi ikke vidste så meget om hvordan man gjorde og derfor var lidt bange for at gøre det helt forkert. Så vi så videoen igennem et par gange :). Vi fandt bl.a. hjertet, som vi skar midt over, for at se hvordan det så ud indeni. Derudover fandt vi også kråsen. Her gjorde vi brug af dialogisk viden, idet vi sætter begreber på de ting vi har fundet inde i fasanen (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 59-62). Da vi havde fået flået fasanen, tjekkede vi kødet for hagl, og vi fandt faktisk to hagl i vores fasan. Vi var lidt overraskede over hvor lille haglet faktisk var. Vi troede, at det var større.
Da alle havde flået deres fasaner, fik vi i grupper tildelt nogle opgaver, som vi skulle lave. Min gruppe skulle panere fasaner, stege dem på bålet og lave sovsen. De andre grupper skulle lave kartoffelmos og tænde op i bålet. Det gik fint med at panere dem indtil de skulle ud på bålet. Det var lidt svært at stege fasanerne på bålet, da man ikke kunne skrue op eller ned for varmen. I starten havde vi også lidt bøvl med bålet, fordi vi havde stillet gryden direkte ovenpå ilden, derfor kvalte vi ilden. Så vi lå noget større træ under, som gryden kunne stå på. Derefter så gik det rigtig hurtigt med, at få sovsen op at koge. Men vi fik det ordnet og sovsen og fasanerne blev rigtig gode.
Da alt maden var færdigt, skulle vi smage det. Det var lidt udfordrende, at man først skal flå fasanen, så tilberede og så selv spise det. Men det smagte faktisk rigtig godt, så det kan vi godt prøve igen en anden gang.
Den kropslige viden har vi også med, idet vi har brugt sanserne, og vores krop til at undersøge fasanen. Da vi var ved at flå den begyndte det f.eks. at lugte lidt, og vi brugte også vores hænder til at mærke på fasanen (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 59-62).
Til sidst snakkede vi også om hvordan vi hver især synes dagen havde været, og hvad vi synes om at arbejde sådan med fasanerne. Her snakkede vi især om det filosofiske element i naturdannelsens fem elementer (Hartmeyer & Præstholm, 2021, s. 24). Vi snakkede nemlig om, både natursyn og etik. Vi kom ind på det om det vil være etisk korrekt at vi slå dyr ihjel, og i dette tilfælde en fasan? Her kunne vi snakke med børnene omkring, om det er okay at slå et dyr ihjel, for at man selv kan få mad på bordet. Men også, omkring hvilket dyr det ville være okay at slagte.
Det har været en rigtig spændende og lærerig dag :)
Hvis man skal lave et pædagogisk forløb om fasaner med en børnegruppe, vil man kunne søge inspiration via dette link: https://dot.aula.dk/sites/dot.aula.dk/files/arkiv/Download_filer/Fasan.pdf
I Møgeltønder Børnehus har man allerede haft et forløb omkring fasaner i børnehøjde.
Naturhilsner
- Naturtosserne :)
Litteratur:
- Ejbye-Ernst, N & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv - uderummet i pædagogisk praksis. Hans Reitzel.
- Hartmeyer, R. & Præstholm, S. (2021). Børns naturdannelse. Naturen i barnet, barnet i naturen. Friluftsrådet. https://friluftsraadet.dk/sites/friluftsraadet.dk/files/media/document/B%C3%B8rns_Naturdannelse_final_rapport__web_2021.pdf
Kommentarer
Send en kommentar